Marketing afiliacyjny zdobywa coraz większą popularność wśród reklamodawców z powodu dużej skuteczności działań reklamowych prowadzonych w tym modelu. Ten rodzaj marketingu jest również bardzo popularny wśród wydawców (właściciele witryn internetowych, blogerzy), którzy dobierając odpowiedni do kontekstu własnej strony program afiliacyjny (reklamowy), uzyskują stabilne źródło przychodów. W skrócie – afiliacja nastawiona jest na efekt. W zależności od kampanii jest nią rejestracja użytkownika, złożenie zapytania ofertowego czy też sprzedaż reklamowanego produktu. Wydawcy nie otrzymują wynagrodzenia za samo wyświetlenie reklamy.
Pośrednik w e-commerce
Sieci afiliacyjne są pośrednikiem pomiędzy reklamodawcami a wydawcami. Współpracują z dużą liczbą reklamodawców oraz posiadają rozbudowaną sieć uczestników (afiliantów). Dzięki temu obie strony są zadowolone z efektów. Duża liczba reklamodawców zapewnia szeroki wachlarz kampanii reklamowych dla właścicieli witryn, zaś rozbudowana sieć partnerów zapewnia nieustanne źródło ruchu w poszczególnych programach. Dla Partnerów ważne jest to, że programy afiliacyjne są skupione w jednym miejscu. Nie muszą podpisywać umów z wieloma reklamodawcami – wystarczy rejestracja w programie partnerskim.
Kluczowy dobór kampanii reklamowej
Istotne jest, aby wydawca dobrał odpowiedni dla siebie program afiliacyjny, który koresponduje kontekstowo z tematyką prowadzonej strony lub podejmowanymi działaniami marketingowymi. Poza emisją reklam na stronach internetowych wydawcy generują przychody w programach partnerskich przy pomocy:
- Facebooka (kierując ruch z reklam na Faceooku do stron sprzedażowych),
- przy pomocy Google Adsense (kierując użytkowników z reklam do stron z ofertami),
- wysyłając mailingi reklamowe,
- przy użyciu reklam w aplikacjach mobilnych,
- za pośrednictwem porównywarek cen, porównywarek produktów finansowych i stron z kuponami (rabatami).
Sieć afiliacyjna odpowiada za całokształt działań związanych z obsługą programów afiliacyjnych. Składa się na to wdrożenie kampanii reklamowej, zliczanie leadów i sprzedaży, odpowiedzi na pytania afiliantów oraz rozliczanie prowizji. Za każdy program afiliacyjny odpowiada przynajmniej jedna osoba (tzw. account), którego zadaniem jest pilnowanie wskaźników efektywności (KPI) kampanii reklamowej tak, aby zadowolić obie strony: wydawców i reklamodawców. Program afiliacyjny musi być tak zaprojektowany, aby ruch dostarczony przez afiliantów pozwalał reklamodawcy na sprzedaż swoich produktów i jednocześnie gwarantował przychód dla afiliantów.
Warto poświęcić więcej czasu na to, aby odpowiednio dobrać programy afiliacyjne oraz formaty promocyjne do tematyki i szaty graficznej strony. Dzięki temu marketing afiliacyjny, zamiast być nachalną reklamą, stanie się dogodnym z punktu widzenia użytkownika uzupełnieniem strony o treści e-commerce’owe.
Przykładowo: program afiliacyjny, który promuje kredyt samochodowy będzie dobrze pasował do strony o tematyce motoryzacyjnej, jednak już gorzej do bloga na temat urządzania wnętrz, gdzie lepiej sprawdzą się kampanie kredytów gotówkowych, czy też programów cashbackowych, (takich jak Refunder.pl).
Marketing afiliacyjny wyrósł na bazie jednego modelu rozliczeniowego – CPS (cost per sale), w którym partner otrzymywał wynagrodzenie za sprzedaż produktu. Obecnie dostępnych jest co najmniej sześć modeli, w tym modele mieszane (łączone, np. wynagrodzenie za złożenie wniosku i sprzedaż produktu), m.in. CPL (cost per sale), w którym afiliant otrzymuje wynagrodzenie za pozostawienie poprawnych danych do kontaktu czy CPA (cost per action), gdzie wypłata prowizji przysługuje za wykonanie konkretnej czynności. Aliliacja tym samym wychodzi naprzeciw potrzebom użytkowników sieci i otwiera coraz to nowe możliwości w świecie e-commerce.
Głównym założeniem marketingu afiliacyjnego jest delegowanie wszelkich działań marketingowych i reklamowych konkretnej osobie lub grupie osób, czyli tzw. partnerom. W drugim przypadku efekt może być nawet kilkukrotnie lepszy, dzięki połączonym siłom wielu specjalistów. Ta metoda pozwala w krótkim czasie osiągnąć zadowalające rezultaty. Samym partnerom natomiast daje nieograniczone możliwości zarobku, ponieważ system jest prowizyjny i wynagrodzenie zależy wyłącznie od efektu. Osoba realizująca działania może osiągnąć wysokie przychody w zależności od zaangażowania i liczby projektów, w których uczestniczy. Raz stworzone treści reklamowe będą procentować przez dłuższy okres czasu.
Dobrze prowadzona kampania marketingowa może sprawić, aby potencjalny klient trafił na promowaną stronę internetową. W tym celu stosuje się linki i banery dostarczane osobom, które znajdują się w sieci afiliacyjnej, a te z kolei mają za zadanie dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Działania odbywają się przede wszystkim w obrębie sieci społecznościowych, stron z ogłoszeniami i witryn internetowych, tworzonych z reguły pod prowadzone kampanie reklamowe. Powszechnie stosuje się też mailingi reklamowe wysyłane do potencjalnych klientów. W wiadomościach rozsyłanych na szeroką skalę znajdują się przede wszystkim treści zachęcające do skorzystania z oferty.
Co sprawi, że potencjalny klient zainteresuje się naszą propozycją? Pierwszy czynnik to dobrze wypromowana strona internetowa, na której znajduje się prezentacja produktów lub usług. Istnieje wiele technik pomagających osiągnąć wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Bardzo dużo zależy od użycia odpowiednich słów kluczowych w publikowanych tekstach. Na tym etapie warto wcielić się w rolę klienta i spróbować wyszukać treści, które sami będziemy reklamować. W ten sposób przyjdą nam do głowy konkretne i przydatne frazy kluczowe. Co ważne, wszystkie treści muszą być napisane przystępnym językiem i w sposób zachęcający do skorzystania z danej oferty. Sieć afiliacyjna nierzadko składa się z dużej liczby reklamodawców próbujących sprzedać podobne produkty lub usługi, dlatego warto skupić się na unikalności i wyjątkowości przygotowywanych tekstów. W ten sposób uda się wyróżnić na tle konkurencji.
Podobne zasady warto wcielić w życie również, gdy wysyłamy maile reklamowe. Wiadomości do klientów również muszą być kompleksowe, treściwe i atrakcyjne graficznie. Nikt nie lubi czytać obszernych, nic nie wnoszących tekstów. Dobrym wyjściem jest tutaj użycie banera, który skupi uwagę. Kolorowy element zostanie zauważony, a sam potencjalny klient dostanie się przez niego na stronę docelową, na czym najbardziej zależy nadawcy. Jeśli chodzi natomiast o wykorzystanie portali społecznościowych, do promowanych linków warto dodać ciekawe zdjęcia, zabawną grafikę lub zagadkową treść. Takie rozwiązania z pewnością przykują uwagę wielu użytkowników, w tym przede wszystkim – potencjalnych klientów.
Zapewne zadają sobie Państwo pytanie - jak wysokie zarobki przynoszą takie programy afiliacyjne? Wszystko zależy od zleceniodawcy. Na promowanie swoich produktów czy usług poprzez afiliację decydują się głównie firmy z branży produktów, na które są narzucane wysokie marże (głównie: usługi finansowe i edukacyjne, wyroby jubilerskie oraz e-booki), a to sprawia, że wynagrodzenia mogą być naprawdę wysokie. Na przykład, promowanie kredytu hipotecznego może przynieść prowizje sięgające nawet 0,5% od wysokości kredytu. Jeśli więc osoba zdecyduję się na skorzystanie z oferty, którą wystawiliśmy i uzgodni z bankiem warunki na taki kredyt o wysokości 300 000 zł, wtedy nam przypadnie aż 1500 zł i to tylko za umieszczenie baneru lub reklamy na stronie, na którą potencjalny klient wszedł.
Wynagrodzenie zależy od bardzo wielu czynników - od stawek płatnych tylko za wypełnienie przez klienta formularza kontaktowego na stronie reklamodawcy, aż po zakup przez niego usług finansowych czy produktów. Czasem wystarczy, że klient zostawi tylko numer telefonu na stronie reklamodawcy, a my już możemy cieszyć się z generowanego przychodu. Wysokość wypłaty idzie również w parze z wielkością programów, wartościąsprzedawanych produktów i usług oraz liczbą osób, do których dotrze reklama. Każda kampania jest inna, ale zasady poznajemy od razu, gdy zdecydujemy się wejść w sieci afiliacyjne.
Zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą i do przystąpienia do współpracy.